مجموع نظرات: ۶
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۸
۰ نفر

قلیه از خوردنی‌ترین خورش‌های گیلانی است. البته مانند خیلی دیگر از غذاهای ما ایرانیان پختن آن مهارت می‌طلبد اما در این میان قلیه سیر شاید به اندازه قلیه ماهی شناخته شده نباشد.

قلیه سیر

همشهری آنلاین: خوب درست کنید و سیر بخورید. چه بسا مهمان سال و ماه سفره‌تان شد.

مواد لازم 

نصف یک مرغ متوسط
یک پیمانه لپه
۴۰۰ گرم ساقه سبز سیر تازه خرد شده
۵ حبه سیر تازه(خرد شود)
یک عدد پیاز 
۲۵ گرم کره
۲ عدد تخم مرغ
نصف استکان آبغوره
۲ ق س زعفران آب شده
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

۱. لپه‌ها را در یک کاسه با مقداری آب خیس کنید. سیر وپیاز را ریز خرد کرده و در یک تابه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. مرغ را هم تکه تکه کنید و در ماهیتابه بریزید و به تفت دادن ادامه دهید. لپه خیس خورده و ساقه‌های سیر ریز شده را هم اضافه کنیدو همه را با هم مخلوط کرده، به تفت دادن ادامه دهید.

۲. زردچوبه، نمک و فلفل را به مقدار لازم به مواد اضافه کنید. یک لیوان آب جوش و زعفران آب کرده را هم افزوده و با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه به پختن ادامه دهید تا تکه‌های مرغ کاملا بپزند.  

۳. حالا کره و آبغوره را هم اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دیگر با حرارت ملایم به پخت ادامه دهید تا خورش جوش بیاید. بعد تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و به هم بزنید تا به صورت رشته‌ای در کل خورش پخش شوند.

نکته: البته اگر مهمان رسمی داشتید و می‌خواستید این خورش را با شکل و شمایل زیباتری سر میز بیاورید، می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را بعد از شکستن، در خورش هم نزنید و همان‌طور درسته با گذاشتن در قابلمه، بپزید ولی اصل آن رشته‌ای شدن میان خورش است.

کد خبر 776877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 1
    مواد لازم که مرغ ننوشتی .
    • .. IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      2 0
      سلام خوب دقت کنید نوشته نصف مرغ
  • فاطمه IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 0
    قلیه سیر فقط برگ سبز سیر البته نه برگ سبزی که از کله سیر جدا شده باشدبرگ سیر باغی که فقط پرورش برگ سیر باشد وگرنه هم طعم و هم شکل غذا عوض میشه +مرغ +کمی لپه نه یک پیمانه که از قبل خیس بخوره و ۱-۲ تا تخم مرغ تمام دیگه هیییچی نمیخاد جز نمک و فلفل و زرد چوبه .مرغ رو کمی تفت بدین بعد لپه رو بهش اضافه کنید کمی تاب دادین یه لیوان آب بریزین تا نیم ساعت آرام بجوشه اونوقت برگ سیری که کمی سرخ شده رو بهش اضافه کنید بزاربن تا یه ساعت رو حرارت آروم جا بیفته حدود یک ربع آخر تخم مرغ رو آروم کنارش بریزین طوری که وا نره حین پخت نمک و فلفل رو از یاد نبرین . یه قلیله دل چسب با طعم اصیلی در میاد . نوش جان . برگ سیر ها رو هم بشورین آبش که خوب تکیده شد تو دستاتون دسته شده نگه دارین رو تخته گوشت با چاقو نیم سانتی ریزش کنید
  • جلال US ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 0
    سیر قلیه چرا همه چیز را می‌خواهید فارسی کنید سیر قلیه تکرار کن یادت نره
  • اکرم IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 0
    این دستورات رو کی مینویسه؟؟ قلیه سیر؟؟؟ پیاز؟؟؟؟ زعفران؟؟؟؟ تو رو خدا با غذای گیلان شوخی نکنید.